I mars 2015 gick Nextport Business Relocation Partner och JLL samman och är nu verksamma inom affärsområdet JLL Corporate Solutions. Besök deras webbsida..
Denna hemsida används nu istället som en blogg om allt som har med företagande och lokaler att göra. Inläggen kan komma handla om att hitta butikslokaler i Stockholm, butiksstädning, kontorsstädning, fastighetsförvaltning, kontorsflytt och mycket annat. Trevlig läsning.
Att tänka på inför en kontorsflytt i Stockholm
Inför en kontorsflytt gäller det att noga gå igenom vad som måste göras, och delegera uppgifterna så att allt flyter smidigt på flyttdagen.
En flytt är alltid ett stort projekt, och att flytta ett kontor i Stockholm är alltid ett jättestort projekt. Den företagsledning som inte tar logistiken och planeringen kring kontorsflytten på tillräckligt allvar kommer att orsaka sitt företag onödig ekonomisk skada, eftersom varje minut räknas när det gamla kontoret packas ner och det dröjer innan man kan starta upp verksamheten igen i de nya lokalerna.
En kontorsflytt kan ta en dag, och den kan ta en vecka. I tiden för kontorsflytten räknar vi nämligen in den tid då verksamheten måste ta en paus. Med god planering gör man flytten så snabb som möjligt.
Engagera alla anställda
Det första steget när det gamla kontraktet är uppsagt och det nya påskrivet, något som måste ske åtminstone nio månader innan flytten, är att se till att alla medarbetare är med på tåget. Vissa kommer att tycka att flytten är en jättebra idé, medan vissa kommer att klaga. Människor är olika, en del gillar förändring och andra tycker att det känns jättejobbigt att byta adress på kontoret. Någon kanske får längre väg till jobbet och försöker föra fram det som ett argument till att flytten är en dålig idé.
De gäller att på ett övertygande sätt kunna förklara för sina anställda varför flytten är viktig, och vad som kommer att bli bättre i de nya lokalerna. Anställda som får en klar och tydlig bild av varför flytten genomförs och vad det kommer att leda till kommer att vara betydligt mer behjälpliga under flytten.
Vem har ansvaret?
Naturligtvis måste någon vara ytterst ansvarig för organisationen av flytten, men ingen kan göra jobbet ensam. Det finns många områden att tänka på, och den ansvarige kommer alltid att bli tvungen att delegera ut uppgifter till andra. Någon blir ansvarig för uppdatering och flytt av abonnemang för el, bredband, telefoni. Någon tar hand om kontakten med Bolagsverket för registrering av ny adress, någon talar med försäkringsbolaget och så vidare. Åtminstone tre månader innan flytten bör man påbörja detta administrativa arbete.
Flyttfirma för kontorsflytt
En annan sak som är bra att göra ungefär vid den här tiden är att boka en flyttfirma i Stockholm för att hand om flytten av kontoret. Det finns många flyttfirmor som erbjuder kontorsflytt i Stockholm och det är alltid värt att be om offerter från flera håll. Tänk på att RUT inte kan utnyttjas vid kontorsflytt eftersom det, till skillnad från en privatflytt, inte räknas som en hushållsnära tjänst. Naturligtvis ska man också kolla att städfirman har yrkestrafiktillstånd, ansvarsförsäkring och lämnar garanti på jobbet.
Alla packar varsin kartong
Alla anställda får varsin kartong att packa sina saker i. Dessutom bör man på förhand komma överens om hur det nya kontoret ska möbleras och var de anställda ska ha sina platser. Detta är mycket viktigt för att verksamheten ska kunna komma igång så fort som möjligt och för att allt inte ska bli kaos när flytten är genomförd.
Inventarier som inte hör till någon anställd, som böcker, skrivare, golvlampor och sittmöbler kan man ta hjälp av flyttfirma för att packa några dagar innan flytten.
Andra inlägg
- Flyttfirma med smidiga lösningar i Hässleholm
- Pallställ: Optimerad lagring och säkerhet för ditt lager
- Med rätt flyttfirma i Göteborg får du en smidigare flytt
- Företagsflytt i Malmö – flytta företaget utan krångel
- Flyttfirma med fokus på Stockholm
- Är en vindsvåning i Stockholm ditt nästa drömboende?
- Vad en flyttfirma i Farsta kan hjälpa till med
- Vikten av att anlita målare i Stockholm
- Så får du god ekonomi i att hyra kranbil
- För takläggare i Stockholm finns lagregler
Dags för en lokalförändring
Vår affärsidé är att med arbetsplatsen som utgångspunkt öka lönsamheten för våra kunder.
Genom våra tre kompetensområden skapar vi kundvärde.
Allt fler företag anlitar Nextport för att få stöd och ledning genom en lokalförändring. Syftet är att projektet ska bli lönsamt och att det ska genomföras på ett effektivt sätt. Nextport erbjuder hyresgästrådgivning, flyttprojektledning och processledning vid en lokalförändring och agerar projektledare under hela eller delar av projektet.
SEARCH
NEWS
- Årets vinnare av Green Tenant Award korad
- Nextport söker projektledare för hyresgästrådgivning
- Green Tenant Award 2014 – sex finalister utsedda
- Nextport anställer ny säljledare
- Green Tenant Award 2014 öppnar för tävlingsbidrag